L-Carnitine ve Termojenikler

0

L-Carnitine ve Termojenikler

Spor salonuna henüz girmeden tartışılmaya başlanan, salonda muhabbeti sürdürülen, salon çıkışında etkisini yitirmeden eden muhabbetlerdir “spor salonu muhabbetleri”. Hareketlerin icra edilmesi şekillerinden, tüketilen besinlere, süper kahraman supplementlerden, hücrelerin, organların bile farkında olmadıkları fonksiyonlarına kadar her türlü enformasyonu, dezenformasyonu, mezenformasyonu barındıran muhabbetlerin en temel başlıklarından biridir “yağı kasa çevirmek” iddiası. Yaptığı salon sporundaki hedefini yağsız kas kütlesi olarak belirleyen herkesin ortak düşüncesi olan bu şehir efsanesi, yazının başında da belirttiğimiz üzere salonlara böyle gelmiş böyle gidiyor.

Bugün ise bu şehir efsanenin doğruluk payını inceleyecek nitelikte, “l-carnitine” kavramına bakacak, yağ yakımı adına bir üst seviye bilgi birikimine “termojeniklerle” sahip olacağız. Kafamızı daha fazla şehir efsaneleri ile doldurmak yerine mevcut kapasiteyi doğru enformasyonla doldurmak için beklemeye lüzum görmüyoruz.

Vücut tarafından doğal yollarla üretilen, yağ oksidasyonu sürecinde yağın enerjiye dönüşümünü sağlayan ikincil bir aminoasit olarak betimleniyor l-carnitine ya da carnitine. Vücutta karaciğer ve böbrekler tarafından üretilen l-carnitine; kas, kalp, beyin ve erkeklerde spermde depolanıyor. Genellikle vücut tarafından üretimi-kullanımı belirli bir dengede olan, ürettiği oranda tüketebilen vücut; kimi zamanlarda ise bu aminoasitin dışarıdan alımına ihtiyaç duyuyor.

Antioksidan görevinde çeşitli hastalıklara karşı koruma işlevinde olan bu aminoasit en temel anlamda diyabet, şeker, iştahsızlık, obezite gibi beslenme odaklı rahatsızlıklarla mücadele safhasında ön plana çıkıyor. Diyabet, alzheimer, diyaliz, kalp ve damar rahatsızlıkları, bir takım ürolojik problemler gibi hastalıklardaki etkin konumdaki aminoasitin sportif performans çerçevesindeki etkisi ise ilk planda bu yazıyı okuyan kitleyi ilgilendiriyor.

L-Carnitine İşlevleri

-Vücuttaki mevcut yağ hücresinin enerji üretiminde kullanılmasını sağlar. Yağı enerjiye çevirir.

-Yağ yakım sürecini hızlandırmaya katkıda bulunur.

-Denekler odaklı yapılan araştırmalar neticesinde gözle görülür bir artış yaşanmasa de “plasebo etkisinin” de yardımıyla sportif performansa bir miktar katkıda bulunur.

-Vücuttaki hidrojen iyonlarının birikimini azaltması sebebiyle testosteron salgılanmasını düzenlemeye yardımcıdır.

-Antrenman sonrasındaki toparlanma(recovery) döneminin hızlanmasına eser miktarda katkıda bulunduğu gözlemlenmiştir.

-Kan şekerini dengeleyerek, şeker hastalığı riskini azaltır.

Ne Kadar Tüketilmelidir?

Araştırmalar ışığında egzersiz, spor öncesi alımının uygun görüldüğü l-carnitine’ı antrenmanınızdan yaklaşık 1 saat kadar önce tüketebilirsiniz. Kapsül ve sıvı formda piyasada satılan l-carnitine’in kişinin değişken kilo, ihtiyaçları doğrultusunda 500-3000 mg arasında tüketilmesi öneriliyor.

Yağı kasa çevirme işlemini gerçekleştirmemizin ardından yazımızın başında da belirttiğimiz gibi değineceğimiz bir diğer konu termojenikler olacak.

Vücudun iç ısısını, bu doğrultuda metabolizmayı hızlandırıcı etkiye sahip termojenikler, bir diğer yağ yakımını tetikleyen unsurlar arasında. Yağ depolarının parçalanıp enerjiye dönüştürülmesi safhası “lipoliz”i destekleyen gıda takviyesi termojeniklerin; uyarıcı etkisiyle antrenman performansına olumlu yönde katkıda bulunduğu gözlemlenmiş durumda. Plasebo etkisini de içeren bu performans artışı kapsamında net veriler ise bulunmamakta.

İçeriği

-Kafein
-Yeşil Çay Ekstresi(Green Tea Extract)
-Arnavut Biberi(Cayenne Pepper)
-Guarana
-Yerba Mate
-Ahududu Ketonları(Raspberry Ketones)
-Turunç Özü
-Krom
-L-Carnitine

Kullanımı

Ürüne bağlı olarak farklı kullanım dozları, miktarlarına sahip olsa da yeni kullanmaya başlayanların 2 günde 1 kapsül olmak üzere aşırı dozda almamalarına fayda var. İlerleyen zamanlarda vücudun maddeye bağışıklık kazanmasını takiben kullanım aralığını 1-2 ya da 3 haftada bire düşürerek, üründen fayda alımına devam edebilirsiniz.

Konumuz yağ yakımı, yağ yakıcılar, tabi ki kasa dönüşmeyen yağlardı. Gıda takviyesi adı altında tüketicilere sunulan bu ürünleri mucize olarak görmemekle birlikte, sağladıkları faydayı göz önünde bulundurmakta fayda var diyerek yazımı sonlandıralım. Unutmadan spor yapıp, günlük kalori alımı, alınan kalorinin makro-mikro besinlere dağılımını içeren beslenmenize dikkat edip, uykunuzu düzenli tutup bir de bol su içmenizi artık söylemeye lüzum görmüyoruz. Galiba yeniden söylemiş olduk. Hafıza yenilemenin faydası olur, zararı olmaz. Zaman önünüzdeki tek unsur. Sabırlı olun!

Paylaş

Editör Hakkında

Yorum yap