Ne Zaman Spor Yapılmalı?/ En İyi Saat Dilimleri#Sabah Sporu

0

 

Günümüz modern dünyasında insanların en çok şikayet ettikleri konu denilince aklınıza ilk gelen sorunu düşünmenizi istiyoruz.

Genç/yaşlı farketmeksizin tüm yaş gruplarını ilgilendiren ortak bir sorundan bahsetmek ise konuya olan merakınızı arttıracaktır.
Daha fazla bekletmeksizin, cevabı “zaman” şeklinde vermek, konuya başlatmak adına belirleyici olacaktır.

Günümüz “24 saatin yetmediği” yaşamlarda, zaman olgusu belki de hiç olmadığı kadar önemli bir konumda.
İnsanlar, görev ve sorumlulukları başta olmak üzere hayatlarında yer vermeyi tercih ettikleri her olguya yeterince zaman ayıramamaları nedeniyle oldukça şikayetçiler.

Bu doğrultuda istediğini istediği zaman yapamayan, bir türlü sevdiklerine zaman ayıramayan birey mutsuz bir şekilde hayatını yaşama durumuna geçiş yapıyor.
Bahsetmek istediğimiz konu ise tam burada başlıyor.

Yıllardır var olmasına rağmen, ülkemizin/ülkemiz insanının son zamanlarda tanıştığı fitness, vücut geliştirme de zaman sorunsalından nasibini alanlardan.

Spora başlamak, sporu istikrarlı bir şekilde sürdürmek, neticesinde bir yaşam biçimi haline getirmek sürecinde bireylerin hayatlarına entegre etmekte zorlandığı zaman olgusu düzensiz bir sporu, sonrasında da spora başlarken konulan hedeflere ulaşılamamasını beraberinde getiriyor.

Kendi zaman yönetimlerini yeterince yapamayan bireyler spordan da deyimi yerindeyse kaytarma yoluna gidebiliyor, yeterince verim alamıyorlar.

Mevcut sorunlara değinilmesinin ardından asli görevimiz olan çözüme değinmek noktasında ise birçok dinamikle karşılaşıyoruz.

İlk olarak antrenman programı, beslenme, uyku düzeni gibi sporun temel üç unsurunu bireylerin kendi hayatlarına uygun olarak tasarlaması yönünde birleşen görüş, bireylerin spora kendi biyolojik, fizyolojik saatlerine göre spor yapmalarına itiyor. Lakin işin bilimsel kısmı çok daha farklı tanımları insanların karşısına çıkartabiliyor.

Sabah-öğlen-akşam şeklinde günü üçe bölmek gerekirse üç farklı insan tipi ortaya atılabiliyor. Günün üç dilimine de avantajlar/dezavantajlar noktasında değinmenin “hangi saatte spor yapılmalı?” sorusuna oldukça belirleyici bir cevap meydana getireceğini düşünüyoruz.

İlk olarak sabah sporunun metabolik, hormonel denge açısından pek çok faydası bulunuyor. Bunları şu şekilde özetlemek gerekirse;

-Yaklaşık 7-8 saatlik bir uyku sonrasında bir “yeniden doğma” yaşayan vücut, hormonların en aktif olarak çalıştığı zamanı geride bırakmanın etkisiyle sizden bir komut bekliyor. Çalışmasını isterseniz çalışacak, katabolik durumunu devam ettirmesini isterseniz devam ettirecek nitelikte vücut tamamen kontrolü size bırakıyor.

Bu doğrultuda vücudunuza hakim olmak, günün geri kalanında nasıl bir rol oynayacağına karar vermek sizin elinizde oluyor.

-Yukarıda anlatılan paralelde uyanmanızın ardından boş glikoen depolarınızı doldurmak adına tüketebileceğiniz bir meyve, bir protein belki de en faydalı halini
size yansıtma yolunu seçiyor. Yani uyandıktan sonra yenilip, 1 saatte kana karışarak size enerji vermeye hazır haldeki meyveniz, spor öncesinde hem boş bir mide
hem de işleyen hormonlu bir düzeni size sunuyor.

–Sabah Sporu İçin Örnek Öğün

-1 muz(180-225 gram)
-2-3 tatlı kaşığı ile yapılmış kahve
(Tüketiminin 1 saat sonrasında rahatlıkla spor yapılabilir)

-1 meyve
-4 ceviz/10 badem/10 fındık/10 fıstık
-2 tatlı kaşığı kakao tozu
-İstenilen miktarda tarçın
(Tüketiminin 2-3 saat sonrasında rahatlıkla spora gidilebilir)

Sonuç: Bu doğrultuda sabah sporu güne enerjik bir başlangıç yapmak, günün geri kalanında vücudunuzun işleyişinin kontrolünü sağlamak adına oldukça yararlı gözüküyor. Dezavantajını ise eğer sabah insanı değilseniz az besin-boş bir mide ile kaldırılamayacak ağırlıklar oluşturabilmekte.
Tavsiye: Eğer sabah sporu yapmayı düşünüyorsunuz, sonrasında dev bir kahvaltı etmenin gerekliliğini bilmeniz gerekir!

Yazının diğer bölümlerinde günün diğer dilimleri öğlen ve akşam saatlerinde spor yapmanın avantajlarına ve dezavantajlarına değineceğiz. Bizden söylemesi, takipte
kalmakta yarar var!

Paylaş

Editör Hakkında

Yorum yap