Hastayken Antrenman Yapmak/ Hastalıkta Antrenman Yapılmalı mı?

0

Hasta iken antrenman yapmak, birey hastalandığı dönemde antrenman yapmalı mı?

Düzenli bir spor hayatının önündeki en önemli iki engeldir, hastalık ve sakatlık. Sporcuların deyimi yerindeyse “korkulu rüyası” olan bu iki “ufak” engelin spor yapmanızda herhangi bir sorun teşkil edip etmeyeceğine değineceğiz.

Öncelikli olarak hastalık döneminde spor yapmayı iki başlık altında değerlendirebiliriz:

İlki; hastalığın boyutu, kişiyi etkileme derecesi ve yenilenme-toparlanma sürecinin işleyişine göre değişkenlik gösterirken; ikincisi ise bireyin spordan beklentisi, amacı ve kendisi nasıl hissettiği ile doğrudan orantılı bir görüntü çizecektir.

Hastalığın Boyutu

Grip, nezle vb. diğer hastalıklarla karşılaştırıldığında bireyin vücuduna daha az hasar veren hastalık dönemlerinde, kişinin spor yapması yönündeki en büyük engel sahip olduğu halsizlik ve beraberindeki ateş, baş ağrısı gibi semptomlar olacaktır. Bu noktada yüksek şiddette ateş veyahut baş ağrısına sahip olmayan, kendinde egzersiz yapabileceği enerjiyi hisseden bireylerin önünde spor yapmaları kapsamında bir engel bulunmuyor. Bronşit, faranjit ve bireyin sahip olduğu “diğer” hastalıklardan ötürü sahip olduğu rahatsızlıklarda spor yapma durumu ise mutlak surette hakim kontrolünde verilmesi gereken bir karar olarak öne çıkıyor.

Spordan Beklenti

Spordan beklenti kapsamında ise “amatör sporcu-profesyonel sporcu” ayrımı karşımıza çıkıyor. Sağlıklı yaşam felsefesi kapsamında müsabık olma amacı gütmeden sadece günlük hayatındaki yaşayışına katkıda bulunmak amacıyla spor yapan amatör sporcuların grip, nezle gibi kısa süreli hastalık dönemlerinde hayatlarının vazgeçilmez parçalarından biri olan sporu bir süreliğine ikinci plana atmaları tercih edilecek yol gibi gözüküyor. Vücudun hastalığa karşı gösterdiği dirence ek olarak, yapılacak egzersiz beraberinde vücutta meydana getirilecek yıkım, yenilenme, hastalığın iyileşme sürecine olumsuz yönde etkide bulunacakken; hastalık dönemini “bir dinlenme” olarak görebilecek sporcular, hastalık sonrası daha zinde ve verimli bir şekilde o çok sevdikleri spor hayatına geri dönebileceklerdir. Spordan profesyonel beklenti içerisinde olan, spor kariyerlerini müsabık bir şekilde sürdüren sporcuların bulunulan koşullara, hastalıkların derecelerine göre spor yapıp-yapmama durumlarını antrenörleri ve doktorları eşliğinde karar vermeleri ise oldukça önem taşımaktadır.

TAVSİYE: Hastalığın boyutu göz önüne alınarak, hastalık döneminde spor yapılma yönünde tercihte bulunulması ihtimalinde, kişi süreci, geleceği süreci göz önüne alarak yürütmelidir. Hasta iken spor yapmayı tercih eden birey yenilenme-toparlanma dönemini uzatmaya yönelik hareketlerde bulunabileceğini unutmamalıdır. Ek olarak, bu dönemde normal antrenman sisteminden uzaklaşılarak egzersiz seçiminde meydana getirilecek farklılıklar, vücudu yormayacak şekilde daha düşük tempoda gerçekleştirilecek aktiviteler hem kişinin sporsuz bir gün geçirmemesine katkıda bulunacak; hem de bireye getireceği moral, motivasyon çerçevesinde yenilenme sürecinin daha hızlı işlemesine katkıda bulunacaktır. Esneme(stretching), düşük tempodaki doğa yürüyüşleri, kısa süreli yüzme vb. egzersiz seçimleri, bireyin hastalık dönemini daha verimli bir şekilde geçirmesine zemin hazırlayacaktır.

Hastalık Döneminde Beslenme

Grip, nezle gibi kısa süreli olarak nitelendirilebilecek, 2-3 gün/1 haftayı aşmayacak hastalık dönemlerinde birey; günlük alması gereken kalori miktarı, makro-mikro gıdaları alması halinde mevcut kas yapısı, vücut durumundan bir şey kaybetmeyecektir. Daha uzun süreli hareketsiz-egzersiz yapmadan kalınacak durumlarda ise birey makro-mikro gıda dağılımında karbonhidratlardan aldığı kaloriyi yaşa-cinsiyete-boya-kiloya-spordan beklentiye-spordaki konumuna göre değişkenlik gösteren bir şekilde bir miktar kısması halinde sorun yaşamayacaktır. Ayrıca hastalık dönemlerinde meyve, sebze, bitki çayı gibi vitamin-mineral bakımından zengin gıdalarla beslenmek yenilenme-iyileşme-toparlanma sürecini hızlandırıcı etkide bulunacaktır.

fresh-fruits-vegetables

Siz siz olun hastalığı bir bahane olarak görmeden, vücudunuzu dinleyerek hastalık dönemlerinizi en az hasarla atlatmaya özen gösterici bir tavır içerisinde olun. Nitekim unutmayın ki; sporu 1-2 hafta veya 3-5 ay gibi süreler için yapmıyor, uzun yıllar için yapıyoruz. Vücudunuzu saklayın, gelecek günleri düşünüp bu anatomi harikası bedenin kıymetini bilin!

 

 

https://www.theguardian.com/theguardian/2008/feb/26/features.g2

https://www.trainingpeaks.com/blog/the-athlete-s-survival-guide-to-the-cold-and-flu-season/

https://roadcyclinguk.com/how-to/manage-coldillness-training.html

http://www.webmd.com/healthy-aging/features/eating-illness-caregivers#1

http://www.precisionnutrition.com/what-to-eat-when-sick

https://www.saga.co.uk/magazine/health-wellbeing/diet-nutrition/nutrition/nutrition-during-illness

 

Paylaş

Editör Hakkında

Yorum yap