Hangi Supplement Ne Zaman Kullanılmalı?

0

Gerekliler mi, değiller mi? Zararları yok mu, aksine yararlı oldukları noktalar var mı?

Fitness ve vücut geliştirme özelinde son yıllarda artış gösteren spor ilgimiz; yıllardır bu iş-sektörün içerisinde yer alan, mevcut pazarın ayrılmaz bir parçası niteliğindeki gıda takviyeleri-supplementleri karşı haliyle bilgi eksikliğimizi de ortaya çıkarmış durumda. Antrenman teknikleri, egzersiz seçimleri, beslenmeye dair hatırı sayılır derecede olmasa da “birkaç bir şey” öğrendiğimiz ortamda bir sonraki aşama olarak kabul edilebilecek supplementleri de yeni yeni tanımaya başlıyoruz.

Kişiden kişiye, yapılan spordan beklentiye göre değişen sürelerde sporla hatırı sayılacak bir zaman geçirmenin ardındaki düzeyde bir gereklilik arz eden supplementlerin kullanım zamanlamalarına değineceğiz bu yazımızda. Vakit kaybetmeden halk arasında “canavar” olarak bilinen, sporcular tarafından ise “iksir” olarak algılanan; lakin sadece gıda takviyesi olan supplementleri tanıtma kapsamındaki çalışmalarımıza başlayalım.

Neyi, Ne Zaman Tuketmeliyim?

1-)Whey Protein Tozu: Günlük makro gıdalar içerisindeki alınması gereken protein miktarını tamamlayıcı nitelikte görev yapan protein tozunun fitness, vücut geliştirme yapanlar arasında en popüler olan supplementlerden olduğu aşikar. Bir takviye olduğunu günlük almanız gereken protein kaynaklı besinlerin yeterli miktarda alınamadığı durumlarda kullanılmasının gereklilik arz ettiği supplement için en verimli kullanım zamanlaması; kana hızla karışması özelliği ile antrenman sonrası olacaktır. Antrenman sonrasındaki 45-60 dakikalık süreçte salgılanmaya devam eden testosteronu bölmeyecek şekilde bu zaman zarfında bireyin ihtiyaç duyduğu dozda tüketilebilir.

BCAA: Proteinlerin yapı taşı olan aminoasitlerin bir türünü yansıtan BCAA, yapılan araştırmalar neticesinde antrenman performansına doğrudan katkıda bulunabilmektedir. Ek olarak hormonlara ve yağ yakımına etkisinden de söz edebildiğimiz BCAA’yı antrenman öncesinde ve sonrasında almanız en verimli seçeneği sunacaktır.

Kreatin: Besinler yoluyla dışarıdan yeterli düzeyde alınması mümkün olmayan kreatin, çoğu çevreler tarafında “gerekli tek supplement” veyahut “en gerekli supplement” olarak nitelenir. Hormonların işleyişine, protein sentezine ve antrenman performansına doğrudan katkı yaptığı ifade edilen supplementten azami düzeyde verim almak istiyorsanız seçeneğiniz aslında oldukça çok. Antrenman öncesi ve sonrası alımlarda farklı etkiler gösteren supplement; antrenman öncesi ya da sonrası ile sınırlı kalmayıp günün geri kalan zamanlarında alındığı takdirde de faydalı olabiliyor. Bireyin amaç, beklenti ve en neticesinde supplementten beklediği “plaseboya” göre kendi kullanım zamanlamasını ayarlaması en verimli sonucu verecektir.

L-Carnitine: Vücutta karaciğer ve böbreklerde üretilen, kaslarda, beyinde ve kalpte muhafaza edilen L-Carnitine; en basit tanımlaması ile yağ asitlerini enerji moleküllerine çevirme sürecinde aracı görevindedir. Bu doğrultuda spordan beklentisi yağ yakımı-kilo kaybı olan bireyler tarafından çoğunlukla tercih edilen supplement için bu doğrultuda en uygun kullanım zamanlaması antrenman öncesi olacaktır. Antrenmandan yaklaşık 1 saat önce alınan L-Carnitine bireye maksimum verimi getirecektir.

Glutamin: Vücut tarafından üretilebilen; fakat sarf edilen yoğun enerjiler sonrasında azalma gösteren, takviyesine ihtiyaç duyulabilen glutamin bu özelliğinin yanı sıra uzun süren açlıklar örneğinde de olduğu gibi kas dokusunu koruyucu görevdedir. Yoğun egzersizler sonrası, recovery(yenilenme-toparlanma) sürecine yaptığı katkı da göz alındığında nedeniyle antrenmanın 30 dakika-45 dakika ardından alınımı sağlanması sporcunun belki de çok ümitler beslediği supplementten küçük bir iksir etkisi almasını sağlayacaktır.

Netice itibariyle canavar olmayan, iksir hiç olmayan gıda takviyeleri supplementler doğru zaman aralıklarında doğru dozlarda kullanıldıklarında sporcuya en verimli katkıyı sağlayabiliyorlar. Gelin yaşamdaki herşeyde yaptığımıza, yapmamız gerekene sadık kalarak supplementlerden de beklentiyi en düşük düzeyde tutalım, aldığımız her düzeydeki verimde de mutlu olalım.

Paylaş

Editör Hakkında

Yorum yap