Glutamin Ne İşe Yarar?

0

Artık birçok sporcunun ilk supplement tercihleri arasında bulunan glutamin en fazla satılan ürünler arasında geliyor. Bu ürünü kullanıp ne işe yaradığını bilmeyen bazı sporcular da yok değil. Glutamin ne işe yarar? Metabolizmada nasıl bir etki bırakır?  Sporcular için neden bu kadar önemli bu yazımızda inceleyeceğiz.

Glutamin Ne İşe Yarar?

Glutamin ilk defa tıp alanında kullanılmıştır. Bağışıklık sistemindeki  hücrelerin fonksiyonlarının düzgün çalışması için  glutamin kullanılır. Bazı kanser vakalarında HIV virüsünün yıkıcı etkisini azaltmada sıklıkla glutamin kullanılır.

Peki sporcular için glutamin ne işe yarar? 

Glutamin kaslarda en yoğun bulunan amino asittir. Yoğun antrenman dönemlerinde vücuttaki kortizol seviyesi artış gösterir. Bunun sonucu olarak kas dokusundaki glutamin miktarı yeterli gelmez ve  glutamin kaynağı olarak vücut kaslarını kullanabilir. Bu durumun önüne geçmek için glutamin takviyesi kullanmak mantıklı olacaktır. Glutamin kullanım sonucu antrenman sonrası parçalanan kas dokusu beslenir ve hacmen gelişmesi desteklenir.

Tüm bu etkilerinin yanında beyin ve hafıza üzerinde olumlu etkisi olduğu düşünülmektedir. Parkinson ve alzheimer hastalıklarına karşı kullanılması tavsiye edilse de bu konuda kanıtlanmış bir etkisi henüz bulunmamaktadır.

Glutamin Hangi Besinlerde Bulunur?

Glutamin birçok yeşil yapraklı sebzede bulunmaktadır. Isının glutamin yapısını bozmasından dolayı glutaminden faydalanmak için bu sebzelerin pişirilmeden tüketilmesi tavsiye edilmektedir. Pişirilmemiş ıspanak ve lahana glutamin açısından en zengin bitkisel besinlerdir. Fasülye ve baklagiller de iyi birer glutamin kaynağı sayılabilirler. Kırmızı et, tavuk eti, balık eti ve özellikle pişmemiş kurutulmuş et ise hayvansal glutamin kaynakları olarak sıralanabilir.

Glutamin Kilo Aldırır Mı?

Glutamin kilo aldırmaz. Aksine glutamin ayrıca kilo vermeye çalışan sporcular için sıklıkla tercih edilmektedir. Yağsız kas kütlesini desteklemesinin yanında büyüme hormonunun salgılanmasını destekler. Bu yüzden orta-ileri seviye sporcular tarafından spor sonrası ve akşam yatarken kullanımı yaygındır. Büyüme hormonunun salgılanması yağ yakımını destekleyeceği için yağ oranının düşmesinde rol oynayacaktır.

Sonuç:

Özellikle haftada 3 günden daha fazla spor yapan sporcular ve yoğun antrenman dönemlerindekiler için kullanımı kas kütlesi kazanımını destekleyecektir. Toparlanma süresini kısaltacak ve bir sonraki antrenman için kas dokusundaki glutamin seviyesini normal seviyeye çekecektir. Spor olan günlerde günlük 5 – 7 gr  olarak kullanılması tavsiye edilirken orta-ileri seviye sporcular için spor olmayan günlerde de kullanılması tavsiye edilmektedir.  Büyüme hormonu salgılanmasını desteklediğinden bu sporcuların spor olmayan günlerde akşam yatmadan önce kullanması uygun olacaktır.

Paylaş

Editör Hakkında

Yorum yap