Beta-Alanin Nedir?

0

beta-alanine-tingles

Beta-Alanin

Atalarımızdan gelen beslenme modelini günümüze taşıyan paleo beslenme, popüler kültür, ilaç-kimya endüstrisi, daha fazla tüketime dayalı günümüz beslenmesi ve en neticesinde sağlıklı beslenme. Yaşamak için yiyenler ve yemek için yaşayanlar. Hepsinin ortak noktasında vücudun yaşamsal faaliyetlerini devam ettirmesi adına “beslenme”, “besin tüketme”, “yemek yeme” yatıyor. Yaşamak için gerekli 5 temel ihtiyacın birinden bahsettiğimiz düşünülürse mevcut bilinç düzeyinde yediklerimizin ne olduğu, kalitesi de oldukça önem taşıyor. “Ne yersen ona dönüşürsün” mantığında sizlere sunmaya çalıştığımız “yemeniz gerekenlerde” bugün menüde beta-alanin var.

Öncelikli olarak; proteinlerin yapı taşı olan aminoasitlerin bir türevi olan beta-alanin vücut tarafından üretilmekle beraber, kırmızı et başta olmak üzere tavuk, hindi gibi kümes hayvanları ile de alınabiliyor. Beta-alaninin birazdan bahsedeceğimiz durumlar ve durumlar çerçevesindeki etkisi göz önüne alındığında ise gıda takviyesi olarak alımı ise oldukça fark yaratıyor.

İşlevleri-Faydaları-Neden Kullanmalıyım?

-Kas kornizon seviyesini arttırır. Kas pH seviyesinde tamponlama meydana getirerek kasın asidik olmasını engeller ve sporcunun fiziksel performansını yorulmadan daha uzun bir süre devam ettirmesine katkıda bulunur.

-Düzenli alınımı sağlanan beta-alanin kas kazanımı ve devamlılığına katkıda bulunur.

-Sinir, kas yorgunluğunu azaltarak bireyin düşünsel süreç mekanizmasına, diğer bir deyişle zihninin işler seviyede olmasına katkıda bulunur.

Kullanım Dozu-Ne Kadar Tüketmeliyim?

Yapılan mevcut araştırmalar neticesinde kronik dozun en az 2 hafta boyunca kişinin değişken kilo ve ihtiyaçları doğrultusunda günde toplam 4-6 gram olmak üzere 2 öğünde alınmasının en verimli sonucu meydana getirdiği gözlemlenmiş durumda.

NOT: Toplam miktarın günde 2 öğün halinde alınmasının sebebi ise yan etki olarak sporcuda karıncalanma hissi yaratması olarak gösteriliyor. Karıncalanma hissini kendine bir motivasyon kaynağı olarak sporcuların ise toplam miktarı tek doz halinde kullandığını belirtmekte fayda var.

Sürekli Kullanılmalı mı?

Kullanımının bırakılmasının 6 ila 15 hafta sonrasında mevcut karnizon seviyesi eski haline dönerek takviyenin sağladığı etki kayboluyor.

Spor Performansına Etkisi Nedir?

-1 ila 4 dakika arası süren egzersizlerde en etkin olarak kullanıldığı gözlemlenmiştir.

-Pre-workout olarak alınan takviye; squat-bench press-deadlift hareket modellerinin tekrarlarında güç artışına katkıda bulunduğu gözlemlenmiş.

-4-8 haftalık kullanımlarda kas gücünü arttırarak kas yorgunluğuna sahip olmadan antrenman süresinin artışını sağladığı gözlemlenmiştir.

Hangi Sporcular Kullanmalı?

Mevcut etkileri göz önüne alındığında birçok spor-sporcunun kullanabileceği nitelikte olan beta-alaninin bazı sporlarda alımı ise elzem durumda. Sporlara göre beta-alanin alımı incelendiğinde bu şekilde bir tablo karşımıza çıkıyor:

-Fitness/Güreş/Sprint/Vücut Geliştirme/Bisiklet: Çok önemli.

-Futbol/Basketbol/Voleybol/Tenis/Yüzme/Amerikan Futbolu-Rugby: Önemli

-Patlayıcı güç gerektiren, sprint vb. sporlar: Az önemli

Netice itibariyle performans yaptığı katkı, antrenman devamlılığına etkisi göz önüne alındığında söz konusu gıda takviyesinin adını daha fazla duyacağımızı, kullanım alanını daha da genişleteceğini söylesek yanılmış olmayız. Atalarınız gibi beslenin, egzersizinizi aksatmayın, performansınızı söz konusu takviyelerle daimi kılın. Basit denklem, değil mi! Hayat basittir, önemli olan basiti oynayabilmektir.

Paylaş

Editör Hakkında

Yorum yap